Talent, tedy atribut, který někdo přisuzuje naší schopnosti vyniknout v sociálně ceněném úkolu nebo práci, je již po staletí vyhledávaným zbožím. Historie formálního hodnocení talentu sahá až do doby dynastie Chan v Číně (206 př. n. l. – 220 n. l.). V moderní době zaujímá talent a kvalifikace ústřední místo ve firemních strategiích, a to díky slavné koncepci společnosti McKinsey „válka o talenty“, která ustanovila, že hlavní konkurenční výhoda firem a organizací bude zásadně spočívat v jejich schopnosti najít, rozvíjet a udržet talentované pracovníky.

Nedostatek talentovaných pracovníků

Firmy a organizace si v současnosti stěžují, že mají problém najít talentované a kvalifikované uchazeče. Nepomohla tomu ani zrychlená digitalizace kvůli pandemii, díky které mnoho lidí změnilo své preference či pracovní zaměření a práci, kterou by v minulosti kandidáti s nadšením přivítali, nyní označují jako nesmyslnou nebo neinspirativní. Dá se říct, že kromě odvětví profesionálního sportu, není trh s talentovanými zaměstnanci zdaleka tak efektivní, jako tomu bylo dřív, což dokazuje i nesoulad mezi nabídkou a poptávkou po těchto lidech.

Neefektivní trhy jsou vždy zralé na narušení a inovace s možností překlenout propast mezi nabídkou a poptávkou. Aby toho ale bylo možné dosáhnout, musí se nově definovat, co znamená talent, jelikož se obecné vnímání talentu nevyvíjelo podle současných trendů či kritérií. Pokud totiž firmy odhlédnou od vysokoškolských titulů a budou zkoumat skutečné znalosti a tvrdé dovednosti potřebné pro danou práci, teprve tady najdou ty důležité a talentované pracovníky. Většinou se to však neděje a firmy hledají talenty na nesprávných místech s nesprávnými dovednostmi, což poškozuje snahu o vytvoření rozmanité a inkluzivní pracovní síly.

Sociální sítě

V této souvislosti se sociální média jeví jako slibná alternativa k vyhledávání talentovaných a schopných lidí. Vaše osobní profily na sociálních sítích totiž mohou potenciálně vážně ovlivnit váš profesní život. Existuje velká šance, že když si prohlédnete něčí profil, získáte jinou perspektivu o dané osobě. Naše aktivita na sociálních sítích odhaluje velké množství informací o našich zakořeněných charakterových vlastnostech, což je přesně ten typ věcí, které někteří zaměstnavatelé chtějí znát, než se rozhodnou vás zaměstnat.

Kontrola sociálních médií se obvykle provádí ještě před přijímacím pohovorem, když se kandidát uchází o práci. Zahrnuje průzkum profilů uchazeče na sociálních sítích a jeho aktivit, včetně toho, co zveřejňuje, co se mu líbí a co komentuje. Mezi platformy, které se nejčastěji kontrolují, patří LinkedIn, Instagram, Facebook, X (dříve Twitter), TikTok a WhatsApp. V průzkumu provedeném společností The Harris Poll více jak 70 % zaměstnavatelů uvedlo, že se domnívají, že by každá společnost měla během přijímacího řízení prověřovat profily kandidátů na sociálních sítích. Zaměstnavatelé navíc věří, že by si stávající zaměstnanci měli udržovat profil na sociálních sítích profesionální a vhodný pro práci. A pokud to neudělají, tak by se s nimi drtivá většina zaměstnavatelů mohla klidně rozloučit, jak ukazuje další průzkum.

Obecně se personalisté a zaměstnavatelé zaměřují na varovné signály, které zahrnují sdílení nezákonných aktivit, urážlivých komentářů, násilného nebo agresivního chování, sexuálně explicitních materiálů a důvěrných informací.

Facebook

Facebook je často považován za bezpečnější formu sociálních médií, protože váš profil mohou obvykle vidět pouze lidé, se kterými jste v přátelích, pokud je nastavení soukromé. Přesto je ale lepší se ujistit, že máte přehled o tom, co uživatelé píšou na vaši zeď, kde vás označují a jak komentují vaše příspěvky. Naše data na FB totiž předpovídají nejen naše spotřebitelské preference, ale také naše osobnostní rysy, které jsou již dlouho spojovány s různými profesními preferencemi. Prostřednictvím veřejně dostupných údajů mohou algoritmy odhadnout inteligenci, zvídavost a extraverzi, které jsou spojeny s pracovními výsledky a jsou definicí talentu.

Instagram

Jelikož se jedná o vysoce vizuální platformu, je důležité vybírat takové obrázky a videa, které vás na IG nedostanou do úzkých. Nahrané fotky a videa (to platí i pro TikTok) totiž zprostředkovávají miliony signálů o verbální a neverbální komunikaci uživatele, včetně fyzických vlastností hlasu a obličejových výrazů, které jsou spojeny s psychologickými rysy týkajícími se emoční inteligence, empatie a společenskosti. Udržujte svou stránku profesionální a pozitivní, aby si potenciální zaměstnavatelé udělali obrázek o vašem přístupu a osobnosti. To se týká nejen toho, co zveřejňujete, ale i obsahu od ostatních uživatelů, který sdílíte jako veřejně přístupné příběhy. A pokud se toho obáváte, tak lze svůj profil také nastavit jako soukromý a nikdo vaši aktivitu neuvidí, pokud to sami nebudete chtít.

Platforma X

Pokud není váš profil nastaven jako soukromý, může si kdokoliv prohlédnout to, co zveřejníte na síti, ale i ostatní příspěvky, které lajkujete nebo na které odpovídáte. Totiž text se jakožto nestrukturovaná data dokáže důsledně spojit s hlubokými charakterovými dimenzemi, a následně umělá inteligence ve formě zpracování přirozeného jazyka dokáže převést komunikační styl uživatele do prediktivního modelu jeho osobnosti. Styl používání slov může napovědět, zda je uživatel klidný nebo emotivní, cílevědomý nebo uvolněný, pozitivní nebo negativní, apod. Nastavení profilu na soukromý zabrání potenciálním zaměstnavatelům, aby viděli váš obsah na síti X, ale může eliminovat příležitost udělat příznivý dojem. To se ale týká všech profilů na všech sociálních sítích nastavených na soukromé.

TikTok

Tato platforma pro tvorbu krátkých videí je stále populárnější a relevantnější, což znamená, že ji zaměstnavatelé častěji kontrolují. Pokud sem přidáváte a tvoříte videa, pomůže to potenciálnímu zaměstnavateli získat představu o tom, kdo jste a jak byste mohli spolupracovat s ostatními ve firmě. Samozřejmě byste se měli ujistit, že váš obsah je vhodný a profesionální.