„Najměte ředitele pro inovace.“ “Změňte firemní kulturu.“ nebo “Hledejte inspiraci mimo svůj trh.“ O rady, jak se firmy mohou stát inovativnějšími, není nouze. Háček je v tom, že většina těchto rad je založena na neoficiálních důkazech. Existuje však jeden krok, který mohou společnosti podniknout a který se opírá o faktické údaje.

Studie BCG

Studie vypracovaná globální poradenskou firmou Boston Consulting Group (BCG) naznačuje, že zvýšení rozmanitosti vedoucích týmů vede k větším a lepším inovacím a také zlepšení finančních výsledků. Jak v rozvojových, tak ve vyspělých ekonomikách vykazují společnosti s nadprůměrnou diverzitou ve vedoucích týmech větší výnosy z inovací a vyšší marže EBIT (Earnings Before Interest and Taxes) neboli zisk před úroky a daněmi), která slouží jako měřítko provozního zisku před odečtením úroků a daní. Ještě přesvědčivější je, že společnosti mohou začít generovat zisky s relativně malými změnami ve složení svých vedoucích týmů.

Pro vedoucí pracovníky firem je to jasný signál k vytvoření inovativnější organizace. Lidé s různým zázemím a zkušenostmi často vidí stejný problém různými způsoby a přicházejí s různými řešeními, což zvyšuje šanci, že jedno z těchto řešení bude mít úspěch. V rychle se měnícím podnikatelském prostředí má taková schopnost reagovat na změny lepší pozici pro přizpůsobení se. Tento argument vždy dával intuitivní smysl a nyní k němu mámě několik přesvědčivých korelací.

Diverzita se prosazuje po celém světě

Pod drobnohledem bylo okolo dvou tisíc různě velikých firem z různých odvětví v osmi zemích světa – Brazílie, Čína, Francie, Indie, Německo, Rakousko, Švýcarsko a USA. Zkoumalo se především vnímání diverzity na úrovni managementu v šesti dimenzích – pohlaví, věk, původ (zaměstnanci narození v jiné zemi, než ve které má firma sídlo), kariérní dráha, oborové zázemí a vzdělání (zaměření studia zaměstnanců na vysoké nebo vyšší odborné škole). Pro lepší posouzení inovací ve společnosti se sledovalo procento celkových příjmů z nových produktů a služeb uvedených na trh v posledních letech.

Více jak 75 % respondentů uvedlo, že diverzita v jejich organizacích nabývá na síle. Zaměstnanci společností na rozvíjejících se trzích (Čína, Brazílie a Indie) uvedli, že za posledních několik let dosáhli většího pokroku než společnosti na rozvinutých trzích. Silná a statisticky významná korelace je mezi rozmanitostí manažerských týmů a celkovými inovacemi. Společnosti s nadprůměrnou diverzitou svých manažerských týmů mají vyšší příjmy z inovací než společnosti s podprůměrnou diverzitou vedení. Téměř polovina příjmů společností s rozmanitějším vedením pochází z produktů a služeb uvedených na trh v posledních letech, což znamená, že se díky těmto turbo inovacím dokáží společnosti lépe a rychleji přizpůsobovat změnám v poptávce zákazníků.

Malé změny, velké výsledky

Ze šesti zmíněných dimenzí rozmanitosti všechny vykazovaly korelaci s inovacemi. Nejvýznamnější přínosy přinesla změna složení vedoucího týmu z hlediska národnostního původu vedoucích pracovníků, rozsahu oborového zázemí, genderové vyváženosti a kariérního postupu. Věk a vzdělanostní zaměření vykazovaly menší vliv.

Relativně malé změny ve složení vedení mohou mít významný dopad. Musí však pro ně ve firmě být místo a otevřený přístup. Není třeba se soustředit pouze na jeden konkrétní aspekt diverzity a ten podporovat, ale spíše se zaměřit na vytváření týmů, které jsou rozmanité ve více dimenzích, protože všechny mají svou hodnotu a daný tým by pak mohl být daleko efektivnější. Každá společnost ale bude muset najít ten správný mix, na kterém záleží, v závislosti na svých jedinečných podmínkách.

Klíčové poselství pro vedoucí pracovníky? Inovace se mohou zdát jako velká, amorfní myšlenka s nejasnou cestou k úspěchu, ale provedení relativně malých změn může mít zásadní dopad.

Digitalizace jako raketové palivo

Na celkové inovace má samozřejmě velký vliv také digitalizace. Společnosti, které kladou větší důraz na digitální technologie, vykazují ještě silnější korelaci mezi rozmanitostí a inovacemi. Hlavním bodem je suma, kterou společnosti investují do digitálních technologií jako procento provozních nákladů. Ty, které procentuálně investují do digitalizace nejvíce, vykazují nejsilnější korelaci mezi diverzitou a příjmy z inovací. Digitalizace tedy poskytuje jakýsi druh raketového paliva pro snahu firem stát se inovativnějšími. Jinými slovy, pokud společnost investuje do digitálních technologií, výhody plynoucí z diverzity jí dávají možnosti tyto investice efektivněji zužitkovat.

Motor inovací a finančního růstu

Využití jedinečných perspektiv vedoucích pracovníků ve společnostech je možné pouze tehdy, pokud je základní prostředí inkluzivní. Rozvoj rozmanitých manažerských týmů je podpořen různými faktory, které napomáhají inovačnímu úsilí. Mezi ně patří zajištění spravedlivých pracovních podmínek (např. rovné platové podmínky), podpora participativního vedení (kde jsou odlišné názory respektovány a oceněny), strategický důraz na rozmanitost ze strany vedení společnosti, aktivní a otevřená komunikace a podpora kultury, která vítá nové nápady.

Mnoho organizací má dlouhodobou tradici homogenních týmů vedoucích pracovníků, které často tvoří starší bílí muži, kteří postupovali kariérním schodištěm ve firmě. Pokud chtějí tyto organizace skutečně podporovat různorodé názory a perspektivy, musí být aktivní, protože pasivní přístup předurčuje neúspěch. Aktivní přístup vyžaduje značné úsilí, čas a pozornost, a může zahrnovat rozsáhlé organizační změny, které přesahují pouhý přijímací proces.

Existují dlouhodobé neoficiální důkazy, které naznačují, že rozmanitost podporuje inovace. Nověji se k nim přidávají i důkazy založené na pevných databázích. Tyto důkazy jasně ukazují, že společnosti, které aktivně investují do zvyšování rozmanitosti svých manažerských týmů ve všech jejích dimenzích a s vhodnými podpůrnými mechanismy, dosahují lepších výsledků. Tyto společnosti jsou schopny přicházet s nekonvenčními řešeními problémů a generovat více inovativních nápadů. Tím roste i pravděpodobnost, že některé z těchto nápadů se stanou úspěšnými produkty a službami na trhu. V důsledku toho dosahují tyto společnosti lepších finančních výsledků než jejich konkurence. V oblasti manažerských týmů jsou úspěchy v podnikání vzácné, ale podpora rozmanitosti se ukazuje jako jedna z klíčových faktorů úspěchu.